Close Reading 

Close Reading is geen bestaande lesmethode, maar een bepaalde manier van omgaan met veel verschillende teksten. Die teksten worden door de leerkracht gekozen en hier worden vragen bij opgesteld door de leerkracht. Door een tekst voortdurend te analyseren, wordt de diepere laag van een moeilijkere tekst achterhaald: je gaat de tekst ontdekken, doorgronden en begrijpen.

Het plaatje hierboven laat dat duidelijk zien. Als dit lukt, ben je een succesvolle lezer. Om een goede begrijpend lezer te worden, is het (naast veel verschillende teksten lezen) belangrijk om een goed voorbeeld te hebben. De leerkracht doet dus veel hardop denkend voor (dit noemen we modelen) en praat veel met de kinderen over de teksten.

Close Reading wordt als effectief gezien, door het verdiepend leren lezen van verschillende teksten. Hiermee worden de leerlingen voorbereid op de toekomst (denk aan het VO/studeren). De teksten en de vragen worden aan het niveau en de belevingswereld van de klas aangepast.

Werkgroep onderwijsontwikkeling

Om te bepalen hoe we Close Reading het beste kunnen inzetten op onze school, is er een werkgroep ‘onderwijsontwikkeling’ opgericht. Deze werkgroep gaat onder begeleiding van een onderwijsadviseur gericht aan de slag gaat met het invoeren van Close Reading. Marjan Vols en Bianca Folmer zitten in deze werkgroep. Dit betekent dat de groepen 6 al begonnen zijn met het anders vormgeven van de lessen begrijpend lezen. De kinderen zijn tot nu toe erg enthousiast! In de andere groepen worden de begrijpend leeslessen nog vormgegeven zoals voorheen. Zij volgen later. 

Reacties van kinderen uit groep 6

We vroegen aan Florian, Mirthe en Senna wat zij vinden van de nieuwe aanpak bij begrijpend lezen.

Florian: ik vind het een stuk leuker dan de vorige leeslink.

Mirthe: ik vind het veel leuker!

Senna: ik vind het ook veel leuker!

Kunnen jullie uitleggen waarom jullie het leuker vinden?

Florian:  je werkt meer samen met je tweetal en je leert meer en je hoeft niet zoveel op te schrijven.

Mirthe: het is veel leerzamer en ik vind het makkelijker omdat je veel minder hoeft te schrijven. 

Senna: je hoeft minder te schrijven en je leest meer. en dat vind ik veel fijner en je hoeft minder vragen te beantwoorden.