Leesplezier in de vakantie!

Lees-enquête

Kinderen op onze school hebben het afgelopen schooljaar een lees-enquête ingevuld. We stellen kinderen vragen over welke boeken ze leuk vinden en hoe vaak ze lezen. Ook vragen we kinderen of ze thuis lezen.

Kinderen geven aan dat ze het fijn vinden als er thuis ook over boeken wordt gesproken en dat ze jammer vinden als dat niet zo vaak gebeurt. Samen lezen, voorlezen of doorpraten over wat je gelezen hebt geeft nog veel meer leesplezier en leesbegrip. Hoe jong of oud je ook bent. Doet u mee?

Samen lezen en praten over boeken

We delen graag wat ideeën om over boeken te praten:

• Bekijk samen de omslag en illustraties. Voorspel samen waar het boek over zal gaan. Of verzin samen een nieuw einde van het boek.
  • Wat vond je vreemd in dit boek?
  • Wat was helemaal nieuw in dit boek en had je nog nooit over gehoord?
  • Lees eens een hoofdstuk voor.
  • Welk cijfer zou je dit boek geven en waarom?
  • Vertel eens welke boeken u zelf mooi vond en graag leest.

Leesplezier in de vakantie

In de vakantie krijgen de kinderen van groep 3 t/m 7 weer mooie biebboeken mee om thuis te lezen en van te genieten. Lezen kan je overal: in de tent, de auto of op het gras, in de zon of als het regent. Niets is fijner dan wegdromen met een boek.

De kinderen krijgen ook een leesbingo mee naar huis. Daarop kunnen ze aankruisen wanneer en waar er gelezen is. Kinderen mogen zelf met ouders een beloning afspreken voor een volle leesbingo kaart. Doet u mee?

Wilt u de boeken op de eerste maandag na de zomervakantie weer mee naar school geven?

Tip

Bewaar de boeken netjes, op een aparte plek in huis. Let ook even op dat ze niet per ongeluk bij de gewone bieb in geleverd worden.

Veel leesplezier deze zomer!