Verkiezingen in groep 8

Leren over de politiek en democratie saai?

Niet als je zelf écht mag ervaren hoe dat allemaal werkt! De afgelopen weken heeft groep 8 zich, na geschiedenislessen over het ontstaan van het kiesrecht, beziggehouden met het thema ‘verkiezingen’.

De kinderen hebben op basis van verschillende onderwerpen die zij belangrijk vonden, zelf politieke partijen opgericht. De partijen hebben vervolgens zelf een partijprogramma ontworpen en ook campagne gevoerd. De dag voor de verkiezingen werd afgesloten met het voeren van een debat. Woensdag 17 maart was het dan zover: de verkiezingen van de leden van de Derde Kamer der Staten-Generaal.

In onze school was ook een echt stemlokaal. Hier mochten de kinderen kijken hoe stemmen in zijn werk gaat bij hun juf of meester. Daarna mochten de kinderen op dezelfde manier zelf hun eigen stem uitbrengen in hun eigen stemlokaal in school. Daarvoor hadden zij natuurlijk wel een eigen stempas en hun legitimatiebewijs nodig. Enkele kinderen werden ook door hun afwezige klasgenoot officieel gemachtigd om voor hen te stemmen. Helemaal officieel volgens de regels.

We wachten de uitslag in spanning af! Hoe leuk is het om op een écht betekenisvolle manier met zo’n belangrijk thema bezig te zijn en op die manier ontzettend veel te leren!